Vilka solglasögon trendar 2023? Synsams chefsdesigner Wai Chan ger oss en exklusiv smygtitt från Europas pulserande modescener.
Årets modebild är fullspäckad med spännande solglasögontrender. Synsams chefsdesigner Wai Chan har finkammat de kreddigaste modeevenemangen i Europa och lyfter fram tre trender som sticker ut lite extra.
I vår är det dags att låta solglasögonen ta extra mycket plats genom klara trendfärger som blå, grön, lila och cerise. Det maximalistiska stilen tar sig även uttryck i bågarnas former.
– Designers världen runt bjuder på bågar som blir allt mer synliga i formspråket. I flera fall är bågarna överdrivet tjocka i materialet för att tydliggöra själva trenden, berättar Wai.
David Beckham
DB 7041/S 40G 4824
1477 kr
Saint Laurent
SL 181 021 5421
3865 kr
Ray-Ban Powderhorn
RB4347 666113 6018
1284 kr
Bottega Veneta
BV1101S 005 5317
2358 kr
Chloé
CH0153S 004 5422
2818 kr
Alexander McQueen
AM0403S 001 5224
3284 kr
Även den som föredrar en lite mer diskret look kommer att hitta rätt i vår.
– Trygga, klassiska färger hänger med och gärna toner som tar oss ut i naturen. Många bågar har dessutom unika lager-på-lager-mönster i semi-transparenta toner som släpper in ljus och skapar en levande känsla.
Naturen återspeglas även i materialvalen där bland annat biomaterial och havsplast spelar en avgörande roll.
Läs mer: Den viktiga lager-på-lager effekten ser vi flera optiska glasögonbågar från Jämtö.
Läs mer: Den viktiga lager-på-lager effekten ser vi flera optiska glasögonbågar från Jämtö.
I Wais trendspaningar ryms flera tydliga former som förstärker ansiktets naturliga anatomi, bland annat linjer med rejält kantiga snitt med inspiration tagna från 90-talet. En annan modell är pilotglasögonen:
– Vi nordbor har länge älskat pilotbågen och nu får den även uppmärksamhet globalt. Oregelbundna kanter förekommer och syns både i metall eller i en frisk blandning av olika material, beskriver Wai.
Läs mer: Synsam har också lanserat ett exklusivt designsamarbete med Gucci. En kollektion med fyra unika bågar. Spana in kollektionen!
Pandemin är över och allt vi vill göra är att ha roligt igen! Det återspeglar sig också i modevärlden.
– Det här är ett härligt fenomen, en slags maxi-trend, som handlar om att uttrycka sig med stark koppling till sin uppväxt då man upplevde glädje, färg och ”sina bästa och lyckligaste år”, säger Wai Chan.
Vi tänker tillbaka på musik, film, umgänge med vännerna och utlandsresor.
– Vi är på en resa tillbaka till tiden där inga begränsningar fanns, man levde i nuet.
Modeskapare världen runt har har inspirerats av årtionden, ett av de mest utmärkande är 90-talet men också 70- och 80-talet gör sig påminda.
– Beroende på hur gammal man var på 80- och 90-talet har man hittat olika sätt att visa dessa årtionden på med en egen tvist. En del gör det med starka färger och andra gestaltar det med volym i form av material, eller i vissa fall har man trollat ihop både starka färger och material.
Tips! För dig som vill välja och vraka bland bågar som bidrar lite extra till din unika stil kika här: Flagship collection - Synsam
Allt fler konsumenter vill veta vart materialet i deras produkter kommer ifrån och i vissa fall vart och hur det produceras. Nu riktar sig strålkastarljuset mot biomaterial, havsplast, återvunnet och andra innovativa material, exempelvis 3D.
– Det är tydligt att allt som har stark hållbarhetstänk blir allt mer populärt. En av de främsta inom kategorin är Stella MacCartney. Även Chloé och Eco har fantastiska utbud, säger Wai Chan.
Samtidigt letar modeskaparna efter nya innovativa material.
– Det skvallras om att nya typer av material som skal från äpplen och druvor kan bli ett populärt material i glasögonfodral och andra förpackningar. Vi ser redan idag att många varumärken som satsar på återanvända material som till exempel PET-flaskor till putsdukar,
säger Wai Chan.
Förra året öppnade Synsam sin fabrik i Östersund och släppte sin första svenskproducerade kollektion Jämtö.
Tips: För dig som vill göra bra val, besök Synsam Recycling Outlet!
Nu vågar vi ta ut svängarna mer när det kommer till färg på linserna i våra solglasögon. Vårens solglasögon erbjuder glas med båda hemlighetsfulla mörka toner och ljusare toner.
– Självklart som blockerar det starkaste UV-ljuset, säger Wai Chan.
På våren blir vi extra måna om vårt mående, men även inflationen ger effekter på säsongens glasögonmode.
– När omvärlden känns orolig vill vi ha trygghet. Hälsa, sport och familj står högst i kurs. Det är inte helt ovanligt att vi tar med vår hela familj att besöka optikern för synundersökning och vi ser att fler efterfrågar glasögon med som skyddar mot ohälsosamt blått ljus , säger Wai Chan.
Allt fler vill också undersöka möjligheten att öka sin prestation med hjälp av olika linser med solskydd.
– Det är kul att se det ökade intresset. Prizmteknologin från Oakley är en samling med linsfärger anpassade för specifika aktiviteter och miljöer. Prizm Golf-linsen är till exempel perfekt vid skiftande ljusförhållanden som ofta uppstår på golfbanan. Den ger kontrast mellan bollen, himlen och gräset så att det blir enklare att se bollen, säger Wai Chan.
Läs mer: För den som vill sätta sin egen designprägel på glasögonen i vår finns färgrika bågar från Ai där du själv väljer färg och form
För dig som är ute efter nya glasögon finns flera nyheter i sortimentet. Under våren släpptes bland annat 18 nya modeller från Synsams första svensktillverkade kollektion Jämtö. Wai Chan står bakom designen:
– Jag har fått inspiration både från naturen och bygdens historia. Detta går att se i Jämtö-bågarnas färger och mönster där designen kommer från det Jämtländska landskapets ljus och färgskiftningar från fjället, skogarna, himlen och sjöarna. Det har varit en mycket kreativ process som resulterat i stilfulla och tidlösa glasögonmodeller, säger hon.