Köp- och leveransvillkor på Synsam.se


Synsam.se drivs av Synsam Drifts AB, 556768-7248, (”Synsam”). Kontaktuppgifter till Synsam framgår på Synsam.se. Dessa köp- och leveransvillkor är tillämpliga på köp och beställning som görs av konsument på Synsam.se.

Beställning
Beställning hos Synsam.se innebär ett samtidigt accepterande av våra köp- och leveransvillkor samt vår integritetspolicy. Samtliga priser på Synsam.se är inklusive moms. För att handla hos oss måste du vara 18 år. Vi levererar inom Sverige.

Beställningserkännande
Ett beställningserkännande skickas direkt efter avslutat köp till angiven e-postadress. Det är viktigt att du anger en korrekt e-post adress för att få information om eventuella förseningar etc.

Frakt
Varan levereras fraktfritt.

Leverans
Lagerförda produkter beställda innan klockan 15:00 skickas samma dag. Leveranstid är 1-2 arbetsdagar. Produkter som inte finns i lager vid beställningstillfället levereras så snart som möjligt, oftast inom 5 arbetsdagar. Vi tillämpar samleverans och levererar alla order komplett.

Alla våra försändelser skickas med PostNord (tidigare Posten). Vilket fraktsätt av nedanstående vi använder vid leveransen bestäms när försändelsen skickas från vårt lager.

Mindre försändelser levereras med PostNord (tidigare posten) Varubrev 1:a Klass och lämnas direkt i din brevlåda om det får plats. Om det inte får plats får du ett sms, e-post eller en avi om att det finns att hämta på aviserat utlämningsställe.

Större försändelser levereras med PostNord MyPack och levereras till och hämtas på ditt förvalda utlämningsställe. Du får ett sms, e-post eller en avi när det finns att hämta på ditt utlämningsställe.

Varor som inte finns i lager
Om en produkt inte finns i lager så levereras den oftast inom 5 arbetsdagar, skulle produkten vara slut hos leverantören kan leveranstiden dock bli något längre.

Betalningsalternativ
Vi erbjuder i samarbete med Klarna fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout.

Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du Synsams köp- och leveransvillkor samt integritetspolicy.
 
Fakturabetalning
Fakturan skickas via e-post i samband med att din beställning skickas från vårt lager. Fakturan har en förfallotid på 14 dagar. Ingen fakturaavgift tillkommer. Pappersfaktura kan väljas efter slutfört köp mot en portokostnad. Vid försenad betalning tillkommer påminnelseavgift samt dröjsmålsränta med 24% plus gällande referensränta.

Delbetalning
Du kan välja att dela upp din betalning på 6, 12 eller 24 månader och du ser vilken din månadskostnad blir. Du som delbetalar får dessutom alla dina köp på en månadsfaktura.

Det ger dig en bra överblick och du betalar bara en aviavgift. Du kan också när som helst byta till konto, genom att helt enkelt betala in ett lägre eller högre belopp än det som står på din faktura. Läs mer om delbetalning hos Klarna här.

Kortbetalning
Klarna erbjuder säker kortbetalning med VISA, Mastercard och American Express. Inga kortavgifter tillkommer. Inga kortuppgifter lagras hos oss, utan de sparas hos vår samarbetspartner Klarna som innehar SSL-certifikat och uppfyller kraven för de så kallade Payment Card Industry Data Security Standards (PCI DSS).

Direktbetalning via bank
Om du har internetbank hos Nordea, Swedbank, SEB eller Handelsbanken kan du välja direktbetalning genom Klarna Checkout. Du loggar in hos din bank och pengarna dras direkt från ditt konto.

Synsams kundlöften
Synsam erbjuder ett omfattande garantipaket som går längre än konsumentköplagen. Läs mer om våra  kundlöften på följande sidor, 90-dagars bytesrättÖppet köp på solglasögon i 30 dagarOlycksgaranti.

Till dig som är kund i Synsam’s webshop
För att beställa kontaktlinser på Synsam.se krävs ett giltigt recept från optiker eller ögonläkare för de linser du vill beställa. Att du har ett eget recept intygar du i samband med din beställning. Du intygar också att du vet hur du skall hantera och sköta dina kontaktlinser samt att du förstår att felaktig användning av kontaktlinser kan orsaka skador på dina ögon och i värsta fall skada din syn. Ditt recept får inte vara äldre än ett år.

Som kund på Synsam.se har du tillgång till 170 butiker med optiker i världsklass som kan hjälpa dig med utprovning av linser och kontroll av dina ögon. Vänd dig gärna till din närmaste Synsambutik vid behov. Vi på Synsam rekommenderar årlig kontroll av dina ögon. Vi kontrollerar då allt från styrkan på dina linser, ögats hälsa och att du faktiskt har den bästa och modernaste linsen just för dig. Vi finns där för dig om det skulle dyka upp minsta problem med dina linser och du kan på de flesta orterna få hjälp 7 dagar i veckan. Skulle du av någon anledning behöva någon form av behandling har vi bra kontakt med de lokala ögonläkarna på orten. Vi ser helt enkelt till att du får behandling om allt inte fungerar som det ska. Om inte linserna/ögonen känns bra: Ta ut linserna och kontakta din närmsta Synsam butik.

I samband med kontroll hos oss så får du givetvis också ett recept på glasögon och möjlighet att skaffa det som ett komplement till dina linser. Att ha ett par fungerande glasögon och kunna använda då och då är mycket viktigt för ett väl fungerande linsbärande. Glasögonen bör vara så bra att dom kan användas även på jobbet, vid förkylning eller annat tillfälle som kan skapa irriterade ögon.

Sammanfattning:
- Giltigt recept/ordination
- Regelbunden kontroll
- Synsams butiker är din naturliga kontakt vid linsrelaterade besvär
- Glasögon som komplement är också viktigt

Vi har linser för ett komfortabelt och tryggt bärande, samt en god ögonhälsa på Synsam.se

Prenumerera

Om du automatiskt vill få återkommande leverans av en produkt kan du välja att starta en prenumeration. Du väljer själv om du vill ha leverans ”varje månad”, "varannan månad", "varje kvartal" eller ”varje halvår”. Du får produkten levererad omgående och sedan samma datum varje period tills dess du väljer att avsluta prenumerationen. Du kan avsluta den när du vill utan kostnad senast vardagen innan produkterna skickas. Betalningsalternativ vid prenumeration är faktura eller kort genom Klarna checkout. Läs mer om Prenumerationer.

Ångerrätt
Du har rätt att ångra ditt köp utan att ange något skäl i enlighet med våra kundlöften. Produkten ska returneras i enlighet med gällande konsumentlagstiftning. Ångerrätten gäller inte för följande typer av produkter:

(i) Produkter som har tillverkats enligt kundens anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel;
(ii) Produkter med bruten försegling.
(iii) Produkter som snabbt kan försämras eller bli för gammal.

Vill du utöva ångerrätten ska du till nedanstående adress skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att ångra ditt köp (t.ex. ett brev avsänt per post eller e-post).

E-post:
customerservice@synsam.com

Om du ångrar ditt köp kommer Klarna att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, bland dem också leveranskostnader (men då räknas inte extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder). Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål. Vi får dock vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka produkten från dig. Klarna kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen.

Du ska återsända produkten till oss på nedanstående adress utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 30 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att ångra ditt köpfrånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka produkten innan denna period löpt ut.

Synsam Webshop
Box 1151
171 23 Solna

Returer
Vid returer behöver vi följande information från er:
• Ordernummer, finns på din följesedel.
• Ditt namn och kontaktuppgifter
• Antal och namn på de produkter som önskas returneras

Returfrakten vid byte eller återlämnande av produkt bekostas av kunden.

Vi rekommenderar att varan skickas som spårbart paket då det är du som kund som har ansvaret för varan till dess att den är mottagen av Synsam Sverige AB.

Reklamationer
Om vi levererat en produkt som är felexpedierad eller defekt ber vi dig kontakta oss så snart som möjligt för att hjälpa dig lösa problemet. Skicka ett mail till customerservice@synsam.com eller ring på 08 - 619 28 80 och beskriv felet.

Om vi inte kan lösa problemet får du naturligtvis reklamera produkten för att få en ny. Reklamationer skall göras i enlighet med de instruktioner du får av oss och enligt vad som anges nedan. Reklamationsrätten omfattar produkter som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Om du önskar göra gällande fel i beställd produkt ska Synsam kontaktas så snart som möjligt efter att felet upptäckts via de kontaktuppgifter som anges ovan. Reklamationer som görs inom två månader från det att felet upptäckts anses alltid ha lämnats i rätt tid.

Synsam står för returfrakten för godkända reklamationer.

När reklamerad produkt returnerats och reklamationen godkänts kommer Synsam att kompensera dig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Synsam strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att Synsam mottagit reklamationen. Det kan dock ta längre tid beroende på produktens art. Synsam förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att produkten inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning.

Vid reklamationer följer Synsam riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden eller motsvarande nämnder i andra europeiska länder, ARNKonsument Europa och ODR-plattformen  Du kan även hitta mer information hos Konsumentverket.

Outlösta leveranser
Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss.

Personuppgifter
Din personliga integritet och skyddet för dina personuppgifter är viktigt för Synsam. Läs mer om Synsams integritetspolicy här.

Länkar
Synsam.se länkar i vissa fall till andra webbplatser som ligger utanför Synsams kontroll. Webbplatser utanför Synsams kontroll kan vidare länka till Synsam.se. Synsam eftersträvar att Synsam.se enbart länkar till webbplatser som delar Synsams personuppgifts- och säkerhetsföreskrifter, men Synsam är inte ansvarigt för skydd eller sekretess av information eller personuppgifter som kunden lämnar på andra webbplatser. Det rekommenderas att kunden iakttar försiktighet och tar del av personuppgiftsföreskrifterna för den aktuella webbplatsen.

Copyright
Allt innehåll på den här webbplatsen, så som text, grafik, logotyper, bilder, ljudklipp, digitala nedladdningar och annan mjukvara, tillhör Synsam eller våra leverantörer och är skyddat av svenska och internationella upphovsrättslagar.

Fel
Vi reserverar oss för eventuella felaktigheter i informationen på sajten och förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering. Synsam reserverar sig för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida/annonser. Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga beställningar.

Bestämmelses ogiltighet
Om domstol eller annat behörigt organ bedömer att bestämmelse i dessa villkor är ogiltig eller inte verkställbar, ska detta inte påverka, ogiltiggöra eller göra det omöjligt att verkställa övriga bestämmelser i villkoren. Tillämpningen av bestämmelsen ska verkställas i den utsträckning lagen tillåter så nära som möjligt andemeningen i dessa villkor.

Force majeure
Försening på grund av omständighet som ligger utanför Synsams kontroll och som Synsam inte skäligen kunde förväntas ha räknat med, såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, blixtnedslag, eldsvåda, krig, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse eller annan offentlig reglering, fel i operatörs nät, allmän knapphet på transporter, varor, kommunikation eller energi eller annan liknande omständighet samt försening eller fel i tjänster från underleverantör/-konsult grund av omständighet som här angivits, ansvarar inte Synsam för.  Sådana omständigheter ska utgöra befrielsegrund för Synsam som medför framflyttning av tidpunkt för prestation och befrielse från skadeståndsansvar eller annan påföljd. Om Synsam är förhindrad att fullgöra sina åtaganden på grund av omständighet som anges ovan ska Synsam informera kunden om detta och ange de omständigheter som utgör Force Majeure. Synsam ska även informera kunden när de omständigheter som utgör Force Majeure upphör. Om omständigheten varar i mer än två (2) månader har både kunden och Synsam rätt att häva köpet med omedelbar verkan.

Ändringar av villkoren
Synsam förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa villkor löpande. Ändringar av dessa villkor kommer att publiceras på Synsam.se. Ändringarna gäller 30 dagar efter att Synsam har informerat dig om ändringarna, alternativt från det att du har accepterat villkoren i samband med ett nytt köp eller vid besök på Synsam.se.

Tillämplig lag och tvist
I första hand ska tvister lösas i samförstånd mellan kunden och Synsam. För att ge konsumenten valfrihet att lösa en eventuell tvist utanför traditionell domstol följer Synsam alltid Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa villkor ska ske i enlighet med svenska lag och ska, om kunden och Synsam inte kan lösa tvisten i samförstånd, avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden eller i sista hand av allmän domstol.