Tips och råd för dina ögon när du jobbar vid en skärm


Här hittar du tips på vad du kan göra för att avlasta dina ögon samt tecken på att du behöver glasögon anpassade bildskärmsarbete.

Tips och råd för att avlasta ögonen

  • Blinka ofta. Du blinkar mer sällan när du ser på en skärm, vilket gör att du får torra ögon. Blinkar du oftare undgår du att få torra ögon.
  • Om tänker skaffa glasögon, välj glas med ett filter som filtrerar bort blått ljus. All modern belysning, såsom LED och lysrör samt LED-skärmar ligger på en frekvens som ögat inte är van vid. Detta leder till hög ansträngning på ögat. Med ett filter mot blått ljus slipper du detta.
  • Ta pauser. Se dig omkring och fokusera blicken på något som långt bort. Små, korta pauser ger ögat den vila som det så väl behöver.
  • Undgå reflektioner. Att ha en felaktigt placerat skärm som gör att det blir reflektioner från fönster och takbelysning gör att ögat får jobba extra hårt. Detta är slitsamt för ögonen. Går du i tankarna att skaffa dig glasögon – se till att de har en riktigt bra reflexfri behandling.
  • Håll avstånd; 50 – 70 cm till skärmen är ett optimalt avstånd för de flesta.
  • Ska du läsa mycket text på skärmen – zooma in. Större text är mindre ansträngande för ögat.
  • Sänk skärmen – du ska kunna sänka blicken och kunna ha något ”slutna” ögon. Detta gör att du inte utsätter ögonen för lika mycket syre som annars och det håller ögat fuktigt.

Symptom på att du behöver bildskärmsglasögon

  • Grusiga (torra) ögon
  • Huvudvärk
  • Du kisar för att kunna se texten
  • Ont i nacken, skuldror eller axlar
  • Du ändrar arbetsposition för att kunna se på skärmen
  • Texten är otydlig
  • Koncentrationssvårigheter

Alla har rätt att se bra på jobbet – och att se bra ut! Kom till oss och gör en synundersökning så kan vi ta reda på vilka behov du har. Du kommer att bli överraskad över hur stor effekt det kommet att ge dig i vardagen. Hur en synundersökning går till kan du läsa mer om här.