1. Glasögonabonnemang från Synsam Lifestyle

Abonnemang på glasögon – välj dina tre par!

Synsam Lifestyle glasögonabonnemang är en trygg lösning anpassad efter att dina behov förändras över tid, skräddarsydd efter din plånbok utan oväntade utgifter. Välj tre produkter eller fler från hela vårt sortiment. Du betalar inget idag och allt ingår till en fast månadskostnad.

 

Kom igång 

 

  1. Från 50 kr per månad – allt ingår

    Med Synsam Lifestyle glasögonabonnemang behöver du inte välja. Du betalar ingenting idag. Allt ingår – till och med rengöringsprodukter!

Du väljer själv en kombination
två glasögon ett par solglasögon

Hela vårt sortiment av glasögon, solglasögon och sportglasögon är valbara i abonnemanget för att på bästa möjliga sätt täcka din behov. Två par glasögon, enkelslipade eller progressiva, samt ett par solglasögon samtliga i styrkor anpassade för dig och dina behov.

Allt det här ingår

Betala ingenting idag

Betala ingenting idag

Betala en gång i månaden till en fast kostnad med ett glasögonabonnemang anpassat för dig och dina behov.

Byt ut en produkt varje år

Obegränsat antal synundersökningar

Du är när som helst välkommen in på en synundersökning, men för dina ögons skull kallar vi dig alltid en gång per år.

Betala ingenting idag

Nya glas när synen förändras

Inga kostsamma glasbyten när din syn förändras.

Byt ut en produkt varje år

Byt ut en valfri produkt varje år

Med vårt flexibla Synsam Lifestyle glasögonabonnemang kan du byta ut en produkt varje år så att du alltid har det du behöver.

Betala ingenting idag

Komplett försäkring

För att du ska känna dig trygg ingår en heltäckande försäkring mot skada, stöld och förlust.

Byt ut en produkt varje år

Rengöringsprodukter och justering ingår

För att vårda dina glasögon kan du hämta ut fria rengöringsprodukter i din närmaste Synsam-butik. Självklart hjälper vi dig med eventuella justeringar när du besöker oss.

För dig som älskar solglasögon
tre par solglasögon

Ett abonnemang med tre par solglasögon, med eller utan styrka, ett par för stranden, ett för fredagsbubblet och ett par caféglasögon.

Kombinera med linser

Abonnemang med glasögon och linser

Välj två par glasögon i kombination med linsabonnemang – valet är ditt! 

För den sportiga
glasögon för barn med olika behov

Ett par glasögon, enkelslipade eller progressiva, samt ett par glasögon speciellt anpassade för läsning och ett par sportglasögon samtliga i styrkor anpassade för dig och dina behov

Användarvillkor


Läs de allmänna villkoren för Synsam Lifestyle glasögonabonnemang. Villkor kan skilja sig åt något beroende på vilken betallösning du har.

I samarbete med PayEx – Användarvilllkor

I samarbete med Svea – Användarvillkor

Fördelar med ett glasögonabonnemang

Många undrar om glasögonabonnemang är bra eller dåligt – och vad ska man tänka på?

En fördel med glasögonabonnemanget är att du kan ha olika glasögon för olika behov eller om du  tycker att det är härligt att ha flera snygga bågar att byta mellan. En annan bra sak är att du kan kombinera glasögon, solglasögon eller linser om du vill. Många kunder tycker också att det är skönt att det är så enkelt att ha ett glasögonabonnemang hos Synsam – du betalar en fast månadskostnad för ett bekymmersfritt glasögonbärande som är både tryggt och enkelt.

Oavsett hur ditt behov av glasögon ser ut så passar abonnemanget dig. I tillägg till ditt vardagliga behov är det viktigt att skydda ögonen mot solen och med Synsam Lifestyle glasögonabonnemang har du möjlighet att kombinera exempelvis ett par som du använder på jobbet, ett på fritiden med ett par solglasögon. Är du aktiv och tränar och har behov av sportglasögon, kan du kombinera dessa med vanliga glasögon och ett par solglasögon.

Med Synsam Lifestyle glasögonabonnemang väljer du tre par för olika tillfällen men betalar endast en fast månadskostnad. Du kan också kombinera ditt abonnemang på glasögon med ett linsabonnemang. Det vill säga – du väljer två par bågar och ett linsabonnemang men betalar en fast månadskostnad. Perfekt för dig som har behov för både glasögon och linser i din vardag!

En annan bra grej med en glasögonabonnemang är att du slipper tänka på när det är dags för nästa optikerbesök. I din månadskostnad ingår obegränsade optikerbesök men för din ögonhälsas skull kallar vi dig alltid en gång om året för en årlig synundersökning.

Prenumeration på glasögon, hyra glasögon eller leasa glasögon. Ja det finns många olika sätt att uttrycka detta smidiga sätt att få ut det mesta och bästa för ditt glasögonbehov. Vi väljer att kalla det Synsam Lifestyle glasögonabonnemang.

Det har aldrig varit enklare att abonnera på glasögon – vi hjälper dig att komma igång med ditt abonnemang nu.

Vanliga frågor om vårt abonnemang

 

Vad är Synsams glasögonabonnemang?
En heltäckande och bekymmersfri tjänst, för att ditt glasögonanvändande ska bli så enkelt och lustfyllt som möjligt. Du kan välja 3 eller fler par ur hela vårt sortiment av glasögon, solglasögon och sportglasögon – med eller utan styrka. Du kan även ha Synsam linsabonnemang som en av dina 3 produkter. Månadskostnaden på ditt abonnemang baseras på vilken glaskvalité, slipning och bågar du bestämmer dig för. Regelbundna synundersökningar och försäkring är inkluderade i månadskostnaden. Dessutom ingår byte av glas vid ändrad syn och varje år har du möjlighet att byta ut ett par av dina glasögon. 

Hur mycket betalar jag för abonnemanget?
Månadskostnaden på ditt abonnemang baseras på hur många och vilka glasögon du bestämmer dig för. Men beror också på vilken glaskvalité och slipning du väljer eller behöver.
Den lägsta månadskostnaden är 50 kr/mån med en totalkostnad på 1200 kr. Den lägsta månadkostanden utgår från ett begränsat antal bågar för D.Arnesen och lägsta glaskvalitet. Ingen ränta tillkommer och alla priser är inklusive moms.

Hur tecknar jag ett glasögonabonnemang?
Du tecknar ditt abonnemang i valfri Synsam butik.  Det börjar med en synundersökning som ingår i abonnemanget. Våra optiker tar reda på vilka glas och slipning du behöver. Efter din syndundersökning hjälper vår butikspersonal dig att hitta den perfekta lösningen för just din stil och synbehov i form av glas och bågar. 

Vad ingår i ett abonnemang?
Förutom 3 produkter som kan vara glasögon eller linsabonnemang så ingår även regelbundna synundersökningar och försäkring. Dessutom ingår byte av glas och bågar om din syn, stil eller intressen förändras under tiden.

Vad är Synsam Försäkring?
Varje glasögonpar i abonnemanget omfattas av vår heltäckande Synsam Försäkring i hela 36 månader från dagen de lämnas ut. Försäkringen täcker skada, förlust och stöld. Med Synsam Försäkring har du alltid kostnadsfria reparationer och betalar heller ingen självrisk för del- och totalskada de första 365 dagarna. Efter de första 365 dagarna är det självrisk vid del-och totalskada.  Vid delskada betalar du för den faktiska reparationskostnaden eller en självrisk upp till 3 månadskostnader för det skadade paret glasögon. Vid totalskada är självrisken 6 månadskostnader för det skadade paret men självrisken är max 1500 kronor. Vid stöld och förslut är självrisken alltid 6 månadskostnader men självrisken är max 1500 kr. Skulle olyckan vara framme är du välkommen in till någon av våra butiker så hjälper vi dig.

När börjar jag betala för abonnemanget?
Ditt abonnemang startar när du hämtar ut dina glasögon. Eller efter 30 dagar om du inte hunnit hämta ut dem. Den första fakturan eller autogiro-dragningen görs månaden efter det att abonnemanget startat. Första fakturan kommer att vara för dagarna i månaden innan. Vi fakturerar alltid föregående månad. Exempel: Du hämtar dina glasögon den 12 juni. Första fakturan kommer först under juli. Du betalar då för juni månad med betalningsperioden 12 - 30 juni.

Hur lång är bindningstiden?
Bindningstiden är 24 månader. Om du efter ett år byter ett par av dina glasögon eller lägger till ett ytterligare par så förlängs bindningstiden med 12 månader. 

Vad händer med glasögonen efter bindningstidens slut?
Du hyr glasögonen av Synsam under abonnemangstiden. Vid bindningstidens slut kan du som kund självklart fortsätta med vårt abonnemang, varför inte överväga att byta ett par eller lägga till ett ytterligare ett par. När du väljer att avsluta ditt abonnemang lämnar du tillbaka glasögonen till oss. Det är även möjligt att köpa ut glasögonen till restvärdet. 

Har jag någon bytesrätt?
Ja, du har alltid 90 dagars bytesrätt om du upptäcker att du inte trivs i glasögonen.

Hur lång är uppsägningstiden?
Efter bindningstiden är uppsägningstiden 1 månad. 

Är det ångerrätt på abonnemanget?
Ja, det är 14 dagars ångerrätt från att du har signerat avtalet. 

Kan det tillkomma avgifter utöver min abonnemangskostnad?
Om du väljer att betala ditt abonnemang via faktura kan det tillkomma en fakturaavgift på 39 kr/mån. Det tillkommer även en kostnad om du väljer att köpa ut glasögonen efter abonnemangets slut. I övrigt tillkommer ingen förskottsbetalning, ränta eller andra avgifter.

Vilka och hur många glasögon kan jag välja? 
Du kan välja 3 upp till 10 glasögon från hela vårt glasögonsortiment. Priset baseras på hur många och vilka bågar och glas du väljer. Det är även förutom glasögon möjligt att ha Synsams Linsabonnemang som en av dina 3 produkter. 

Kan jag välja terminalglasögon?
Ja, du kan mixa och matcha ur hela vårt sortiment av glas och bågar. 
 
Kan jag välja sportglasögon med slipade glas?
Ja, du kan välja sportglasögon med eller utan styrka.

Kan jag välja progressiva glas?
Ja, det går utmärkt. 

Kan jag välja både läsglasögon med enkelslipade glas och progressiva glasögon?
Inga problem, du mixar och matchar glas och bågar helt efter dina behov.

Kan vi i familjen ha ett gemensamt glasögonabonnemang? 
Nej, glasögonabonnemanget är personligt och kan inte delas.

Kan jag skaffa ett abonnemang till mitt barn?
Ja, självklart! Till barn är det bra att ha extra par glasögon och heltäckande försäkring. Barn upp till 19 år kan även nyttja landstingsbidraget. Regler för regionsbidraget för barn (tidigare landstingsbidrag) skiljer sig mellan landstingen. Kontrollera med ditt landsting eller din lokala Synsam butik vilka möjligheter ditt barn har till bidrag vid tecknande av Lifestyle abonnemang. 

Kan jag teckna ett abonnemang hos er utan att ha synfel?
Självklart, förstärk din stil och välj bland alla våra glasögon, solglasögon och sportglasögon. Det finns även glas som avlastar ögat om du tittar mycket på skärm eller spenderar mycket tid bakom ratten.


OM DU REDAN ÄR ABONNEMANGSKUND

 

Behöver jag byta glasögon varje år?
Abonnemanget är flexibelt och du väljer själv om du vill byta. Du kan vänta och byta två par nästa år istället. Eller så köper du ut ett par samtidigt som du adderar ett nytt par till ditt abonnemang. Avtalet förlängs med 12 månader om man adderar eller byter till en helt ny produkt. 

Hur långt är det kvar till det årliga bytet?
Vi hjälper dig att hålla koll på när det är dags för det årliga bytet, genom att kalla dig till en årlig synkontroll.

Finns det möjlighet även för mig som befintlig kund att ha linsabonnemang som en av de tre produkterna i Lifestyle abonnemanget? 
Absolut, som befintlig kund har du möjlighet vid det årliga bytet att byta ut en av dina produkter och glasögonpar till linsabonnemang. Den enda förutsättningen är att du har ett aktivt linsabonnemang hos oss sedan tidigare eller startar ett nytt linsabonnemang hos Synsam. Vid byte av produkt från glasögon till linsabonnemang förlängs det med 12 månader precis som vid ett vanligt årligt byte. 

Registrera Autogiro via Svea Ekonomi?
Autogiro registreras enklast genom att söka upp Svea Ekonomi AB (Synsam) bankgiro 5205-1794 som betalningsmottagare i din internetbank eller lokala bankkontor. Välj vilket konto du önskar betala ifrån och ange sedan betalarnummer (16 siffror) som du hittar på avtalet eller på fakturan från Svea Ekonomi. När autogirot är godkänt av Synsam kommer status ändras till ”Godkänt” i din internetbank. Från och med nästa faktura kommer du nu betala via autogiro.

Registrera Autogiro via PayEx?
Autogiro registreras enklast genom att söka upp Synsam/PayEx med Bankgiro 5404-3716 som betalningsmottagare i din internetbank eller lokala bankkontor. Anmälan sker därefter genom att uppge kundnummer (betalarnummer) som framgår av avtal eller fakturaavi. När autogirot är godkänt av PayEx kommer status ändras till ”Godkänt” i din internetbank. Från och med nästa faktura kommer du nu betala via autogiro.

Jag valde att betala med autogiro via Svea Ekonomi eller PayEx men har fått en faktura, varför? 
Av någon anledning har ditt autogiro inte kunnat aktiveras. Kontrollera följande:
1. Att korrekt kontonummer och clearingnummer är angivet.
2. Att kontot du angett inte är ett sparkonto eller företagskonto.
3. Att du står som ensam kontohavare. Eller som huvudkontohavare, om det är ett delat konto. 

När dras autogirobetalningen från mitt konto?
Dragningen sker den 28:e varje månad om du betalar till Svea Ekonomi och den sista i månaden om dragningen är via PayEx. 

Fler frågor?
Välkommen att kontakta oss på Synsams kundservice
Öppet mån-fre kl 9-19
lifestyle@synsam.com