Populära sökningar
Bild på Synsam Outlet butik

Synsam Outlet ger bågarna ett andra liv – en cirkulär affärsmodell för Synsam


Butikskonceptet Synsam Outlet grundas i ändrade köpvanor hos kund. Som en följd av att Lifestyleabonnemanget lanserades 2016, har kundernas köpvanor utvecklats, då de erbjudits att hyra sina glasögon istället för att äga dem och därmed täcka in alla sina behov som glasögonbärare.



I trygghetspaketet Lifestyle ingår årligt byte så kunden kan hålla sig uppdaterad utefter behov och stil. Eftersom många av bågarna som kom in på årligt byte var i väldigt fint skick så föddes idén att förlänga bågarnas liv genom att rengöra dem, byta ut eventuella slitna delar såsom sadlar och erbjuda dem som secondhandbågar till lägre pris. Upplägget har fördelar för både kund och miljö. Synsam Outlet möjliggör en arena för bågarna att få ett nytt liv hos nya kunder. Detta innebär att bågarna återigen hyrs ut i trygghetspaket till den nya kunden med skräddarsydda och anpassade glas för kundens behov och syn. Genom att återanvända en redan tillverkad produkt, förlänger Synsam Outlet bågarnas användningsliv och är således en av de grundläggande pelarna i Synsams Groups hållbarhetsarbete. 

Erbjuder även oanvända bågar till bra priser

Förutom Synsams storsäljare som landar in som secondhandbågar från Lifestyleabonnemangskunder, erbjuder Synsam Outlet-butikerna även Outlet-bågar vilka är utfasade bågar från Synsams butiker, även dessa till attraktiva låga priser. Via Synsam Outlet, som möjliggör nytt liv för secondhand- och Outlet-bågar, blir Synsams affärsmodell mer cirkulär, i och med att Lifestyleabonnemangets storsäljare tas hand om och säljs eller hyrs vidare och utfasade produkter säljs eller hyrs vidare som Outlet. Ur ett kundperspektiv svarar Synsam Outlet på efterfrågan om hållbara alternativ till ett lågt pris. Via butikskonceptet har Synsam lyckats nå helt nya målgrupper som vill göra medvetna val och fynda.

Fokus under 2021 och 2022, i samband med lanseringen av konceptet, var att öppna flertalet butiker, expandera och testa konceptet direkt tillsammans med kund. Under 2023 har fokus legat på att vidareutveckla konceptet och lyssna till kundernas respons. Ett exempel på det är att namnbyte skett från Synsam Recycling Outlet till Synsam Outlet för att kunderna eftersökt en tydlighet i vad butikerna erbjuder – märkesbågar till lågt pris vilket förtydligandet av Outlet signalerar. Vid utgången av 2023 fanns totalt 20 butiker som hör till Synsam Outlet-konceptet i Norden.

Konceptet har under året gjorts mer tillgängligt

Under 2023 har Synsam Outlet-sortimentet även pilottestats i utvalda Synsambutiker i Sverige, Finland och Norge för att tillgängliggöra konceptet och ge ännu fler kunder möjligheten att handla mer hållbart för både miljö och plånbok. En annan utveckling under 2023 har varit införandet av Synsam EyeView i alla Synsam Outlet-butiker, vilket innebär att Synsam genom tekniska lösningar kan genomföra synundersökningar och hjälpa fler kunder, mer flexibelt och efter kundernas behov. Målsättningen för 2024 är att göra Synsam Outletkonceptet ännu bättre och ännu mer tillgängligt för fler kunder och på så sätt återanvända och ge fler bågar ett andra liv hos en ny kund.