VANLIGA FRÅGOR OM SYNSAM ABONNEMANG


Här har vi samlat de vanligaste frågorna om Synsam Abonnemang. Är du redan abonnemangskund, har vi samlat de frågorna lite längre ner på sidan.

Vad är Synsam Abonnemang?
En heltäckande och bekymmersfri tjänst, för att ditt glasögonanvändande ska bli så enkelt och lustfyllt som möjligt.

Du kan välja 3 eller fler par ur hela vårt sortiment av glasögon, solglasögon och sportglasögon – med eller utan styrka. Månadskostnaden på ditt abonnemang baseras på vilken glaskvalité, slipning och bågar du bestämmer dig för.

Regelbundna synundersökningar och försäkring är inkluderade i månadskostnaden. Dessutom ingår byte av glas vid ändrad syn och varje år har du möjlighet att byta ut ett par av dina glasögon. 

Vad betalar jag för abonnemanget?
Månadskostnaden på ditt abonnemang baseras på hur många och vilka glasögon du  bestämmer dig för. Men beror också på vilken glaskvalité och slipning du väljer eller behöver.

Den lägsta månadskostnaden är 149kr/mån med en totalkostnad på 3 576 kr. Ingen ränta tillkommer och alla priser är inklusive moms.

Hur tecknar jag ett glasögonabonnemang?
Du tecknar ett abonnemang i din Synsambutik. Det börjar med en synundersökning som ingår i abonnemanget. Våra optiker tar reda på vilka glas och slipning du behöver. Och tillsammans med våra stylister provar du ut glasögonen som matchar ditt liv

Vad ingår i ett abonnemang?
Förutom 3 eller fler par glasögon ingår regelbundna synundersökningar och försäkring. Dessutom ingår byte av glas och bågar om din syn, stil eller intressen förändras under tiden. Läs mer här på följande länk: Mer om Synsam Abonnemang

Vad är Synsam Försäkring?
Varje glasögonpar i abonnemanget omfattas av vår heltäckande Synsam Försäkring, i hela 36 månader. Försäkringen täcker skada, förlust och stöld.

Med Synsam Försäkring har du alltid kostnadsfria reparationer för del- och totalskada de första 365 dagarna.

Vid delskada är självrisken upp till 3 månadskostnader för det skadade paret glasögon. Självrisken för en delskada är alltid max 1500 kronor.

Vid totalskada eller förlust är självrisken 6 månadskostnader för det skadade/ borttappade paret. Självrisken är alltid max 1500 kronor. 

När börjar jag betala för abonnemanget?
Ditt abonnemang startar när du hämtar ut dina glasögon. Eller efter 30 dagar om du inte hunnit hämta ut dem. Den första fakturan eller autogiro-dragningen görs månaden efter det att abonnemanget startat. Första fakturan kommer att vara en månadskostnad plus kostnad för dagarna i månaden innan.

Exempel: Du hämtar dina glasögon den 12 juni. Första fakturan kommer i juli. Du betalar då julis månadskostnad plus dagarna 12-30 juni.

Hur lång är bindningstiden?
Bindningstiden är 24 månader. Om du efter ett år byter ett par av dina glasögon, förlängs bindningstiden med 12 månader.

Vad händer med glasögonen efter bindningstidens slut?
Du hyr glasögonen av Synsam under abonnemangstiden. När du väljer att avsluta ditt abonnemang lämnar du tillbaka glasögonen till oss. Det är även möjligt att köpa ut glasögonen.

Har jag någon bytesrätt?
Ja, du har alltid 90 dagars bytesrätt om du upptäcker att du inte trivs i glasögonen.

Hur lång är uppsägningstiden?
Efter bindningstiden är uppsägningstiden 1 månad. 

Är det ångerrätt på abonnemanget?
Nej, dina produkter är speciellt framtagna för dig, därför har vi ingen ångerrätt på abonnemanget. Men för att du ska trivas i dina glasögon ingår alltid en 90 dagars bytesrätt.

Kan det tillkomma avgifter utöver min abonnemangskostnad?
Om du väljer att betala ditt abonnemang via faktura tillkommer en fakturaavgift på 39 kr/mån. Det tillkommer även en kostnad om du väljer att köpa ut glasögonen efter abonnemangets slut. I övrigt tillkommer ingen förskottsbetalning, ränta eller andra avgifter.

Vilka och hur många glasögon kan jag välja? 
Du kan välja 3-10 glasögon från hela vårt glasögonsortiment. Priset baseras på hur många och vilka bågar och glas du väljer.

Kan jag välja terminalglasögon?
Ja, du kan mixa och matcha ur hela vårt sortiment av glas och bågar.  

Kan jag välja sportglasögon med slipade glas?
Ja, du kan välja sportglasögon med eller utan styrka.

Kan jag välja progressiva glas?
Ja, du kan välja alla typer av glas till ditt abonnemang.

Kan jag välja både läsglasögon med enkelslipade glas och progressiva glasögon?
Inga problem, du mixar och matchar glas och bågar helt efter dina behov.

Kan vi i familjen ha ett gemensamt glasögonabonnemang? 
Nej, glasögonabonnemanget är personligt och kan inte delas.

Kan jag skaffa ett abonnemang till mitt barn?
Ja, men det går inte att kombinera med vårt barnerbjudande eller med landstingsbidraget.

Kan jag teckna ett abonnemang hos er utan att ha synfel?
Självklart, förstärk din stil och välj bland alla våra glasögon, solglasögon och sportglasögon. Det finns även glas som avlastar ögat om du tittar mycket på skärm eller spenderar mycket tid bakom ratten.

OM DU REDAN ÄR ABONNEMANGSKUND

Behöver jag byta glasögon varje år?
Abonnemanget är flexibelt och du väljer själv om du vill byta. Du kan vänta och byta två par nästa år istället. Eller så köper du ut ett par samtidigt som du adderar ett nytt par till ditt abonnemang.

Hur långt är det kvar till det årliga bytet?
Vi hjälper dig att hålla koll på när det är dags för det årliga bytet, genom att kalla dig till en årlig synkontroll.

Registrera Autogiro?
Vänligen följ nedan instruktioner för att anmäla autogiro:

  1. Logga in i din internetbank och gå till sida där autogiro hanteras. Sök upp Svea Ekonomi AB (Synsam) bankgiro 5205-1794
  2. Välj vilket konto du önskar betala ifrån och ange sedan 16-siffrigt betalarnummer. Ditt betalarnummer: XXX
  3. Godkänn anmälan
  4. När autogirot är godkänt av Synsam kommer status ändras till ”Godkänt” i din internetbank. Från och med nästa faktura kommer du nu betala via autogiro.

Jag valde att betala med autogiro men har fått en faktura, varför? 
Av någon anledning har ditt autogiro inte kunnat aktiveras. Kontrollera följande:
1. Att korrekt kontonummer och clearingnummer är angivet.
2. Att kontot du angett inte är ett sparkonto eller företagskonto.
3. Att du står som ensam kontohavare. Eller som huvudkontohavare, om det är ett delat konto.

När dras autogirobetalningen från mitt konto?
Dragningen sker den 28:e varje månad.

Välkommen att kontakta oss på Synsams kundservice
Öppet mån-fre kl 9-19 Lör 10-15
lifestyle@synsam.com  
08-619 28 80

Vi tar hand om dina ögon

Med Synsam Lifestyle ingår årliga synundersökningar och alltid fria återbesök om du exempelvis upplever problem eller har andra frågor.

Läs mer