Ray-Ban lanserar limited edition i 22 karats guld

I år fyller Ray-Ban 75 år vilket firas med lanseringen av den limiterade bågen Aviator Folding. Den hopvikbara bågen är pläterad i 22 karats guld och tillverkas i vitt och rött guld. Synsam är ensam återförsäljare av de tio exemplar som kommer att finnas på den svenska marknaden.

Ray-Bans mest ikoniska modell, Aviator, introduceras på nytt i en exklusiv design som är den första hopvikbara. Totalt kommer 7 500 exemplar tillverkas och distribueras selektivt över hela världen.

– Aviator är Ray-Bans mest populära modell genom tiderna och även i år toppar de försäljningssiffrorna. Aviator Folding i äkta guld är en hyllning till den tidlösa klassikern som firar 75 år. Vi är stolta över att vara utvald som exklusiv återförsäljare i Sverige, säger Peter Herte, marknadschef på Synsam, som är Nordens ledande optikkedja.

Ray-Bans och modellen Aviators historia sträcker sig tillbaka till 1920-talet. Det amerikanska flygvapnet bad då Bausch & Lomb att ta fram skydd för piloternas ögon under tidens allt längre flygningar på allt högre höjd. Solglasen lanserades under namnet Anti Glare. 1937 registrerades varumärket Ray-Ban och pilotbågarna började säljas till allmänheten under namnet Aviator.

Ray-Ban Folding finns i två storlekar och i två färger och kostar 5 025 kr. Den börjar säljas i december i utvalda Synsam-butiker.

 

För mer information kontakta:

Linda Härlin, informationsansvarig Synsam.

Telefon: 08-619 28 60, 0766-41 99 53 eller e-post: linda.harlin@synsam.com